Η φωτογραφία μου
"Καλωσορίσατε στο Cine...σθημα, ένα ιστολόγιο με θέμα το σινεμά που εστιάζει στην Cine...σθηματική πλευρά της 7ης. Εδώ θα βρείτε τις κριτικές μου για ταινίες που παρακολούθησα στις σκοτεινές αίθουσες και άλλα άρθρα μου που σχετίζονται με τον κινηματογράφο. Μια κριτική είναι η υποκειμενική άποψη κάποιου για μια ταινία και δεν αποτελεί ασφαλή οδηγό για κάθε υποψήφιο θεατή. Δεν υπάρχουν καλές και κακές ταινίες, υπάρχουν μόνο αυτές που μας αρέσουν και εκείνες που δεν μας αρέσουν. Η βαθμολογία βγαίνει από ειδικό πρόγραμμα ανά μισό αστέρι, το άριστα αποτελούν τα 5 αστέρια".
Καλή σας ανάγνωση.. / ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ: e-mail: CineS8HMA@yahoo.gr

Η Cine...σθηματική πλευρά της 7ης..

Η Cine...σθηματική πλευρά της 7ης..

1.1.11

κριτική: Ο ΜΑΓΟΣ ΑΪΖΕΝΧΑΙΜ (THE ILLUSIONIST) [*****]


[πρεμιέρα: 8/2/07]

Υποψήφιο για Όσκαρ Φωτογραφίας το 2007. Το οποίο δεν απέσπασε.

Εποχής-Κοινωνικό/ Σκηνοθεσία-Σενάριο: Νιλ Μπέργκερ/ Πρωταγωνιστούν: Έντουαρτ Νόρτον, Πολ Τζιαμάτι, Τζέσικα Μπίελ, Ρούφους Σιούελ, Έντι Μάρσαν/ Παραγωγή: Αμερική-Τσεχία 2006/ Διάρκεια: 110 min

Υπόθεση: Στις αρχές του 20ού αιώνα στη Βιέννη, ένας ταχυδακτυλουργός εν ονόματι Αϊζενχάιμ, κερδίζει την αγάπη του κόσμου αλλά και την αντιπάθεια του πρίγκιπα Λεοπόλδου. Όταν ο τελευταίος υποψιάζεται ότι η υποψήφια γυναίκα του έχει κάποια σχέση με τον Αϊζενχάιμ, πασχίζει να βρει τρόπο για να τον εκδικηθεί. Είναι εύκολο η εξουσία να πλήξει έναν απλό ταχυδακτυλουργό, πρόκειται όμως απλά για έναν ταχυδακτυλουργό ;;;


Φέτος το ενδιαφέρον του κινηματογράφου κεντρίζεται για δεύτερη φορά από την ταχυδακτυλουργία , μετά το -The prestige-, ακολουθεί -Ο μάγος Αϊζενχάιμ-. Και οι δύο ταινίες έχουν θέμα τους την ταχυδακτυλουργία -ή αν θέλετε τη μαγεία- και φέρουν πολλές ομοιότητες μεταξύ τους.

Μόνο που στο –Ο Μάγος Αϊζενχάιμ- αποδίδεται ακόμα πιο πιστά το κλίμα εκείνης της εποχής όπου αναφέρεται. Και σε αυτό καθοριστικό παράγοντα αποτελεί η φωτογραφία της ταινίας, για την οποία είναι και υποψήφια για Όσκαρ, απόλυτα δικαιολογημένα (στην ίδια κατηγoρία είναι υποψήφιο και το -The Prestige-). Φωτογραφία που τονίζει αποχρώσεις κυρίως του καφέ και του πορτοκαλί, δίνοντας μια παλιομοδίτικη νότα στο φιλμ και με ελάχιστο φωτισμό, συμβάλλοντας έτσι στην απόδοση υποβλητικής και γοτθικής ατμόσφαιρας, προκαλώντας “φόβο” στον θεατή.

Η ίντριγκα του φιλμ είναι φαινομενικά απλοϊκή και την αποκάλυψή της, θα την ζήλευε και ο πιο ευφάνταστος σεναριογράφος δραματουργικών ανατροπών (θα μπορούσε κάλλιστα να ήταν ταινία του Νάιτ Σιάμαλαν, την εποχή που μας εντυπωσίαζε με τα απρόβλεπτα φινάλε του). Η ταινία όταν απογυμνώνει το μυστήριο της δεν αφήνει στον θεατή αμφιβολίες, το τεκμηριώνει απόλυτα και δεν τίθεται θέμα εμπαιγμού του θεατή.

Ρεσιτάλ ερμηνείας από Έντουαρτ Νόρτον και Πολ Τζιαμάτι. Ο πρώτος πολύ “σκοτεινός” και ιδιόρρυθμος χαρακτήρας, με μοχθηρότατο βλέμμα που επισφραγίζει την τρομακτική ατμόσφαιρα του φιλμ (πολύ χαρακτηριστικό είναι το βλέμμα του Νόρτον στη σεκάνς της τελευταίας παράστασης του Αϊζενχάιμ). Ο Πολ Τζιαμάτι υποδύεται έναν φαινομενικά κακό και διεφθαρμένο χαρακτήρα, που διακατέχεται εν τέλη από ευσυνειδησία. Άλλωστε δεν θα ταίριαζε ένας απόλυτα κακός χαρακτήρας στο συμπαθέστατο ύφος του εν λόγω ηθοποιού.

Το μεγαλύτερο μέρος του φιλμ, αποτελεί ένα μεγάλης διάρκειας flash back, βασιζόμενο σε αφήγηση του Τζιαμάτι. Βackround της ταινίας αποτελεί ένας δυνατός έρωτας, που στο βωμό της εκπλήρωσής του, φτάνει σε ακρότητες. Με διακριτικό τρόπο ο σκηνοθέτης δηλώνει το ρομάντζο, με ένα “μυστικό” ενθύμιο, με βλέμματα αναπολήσεων και ανεκπλήρωτων επιθυμιών, με ρομαντικές αναφορές. Καταθέτω μια ιδιαίτερη σκηνή που διεγείρει συναισθήματα: Ρωτάει ο Τζιαμάτι τον Νόρτον:

–Γιατί την εμφανίζεις στη παράστασή σου (αφού σου απαγορεύτηκε) ?
Και απαντάει..
–Για να είμαι κοντά της…

Η όλη παραγωγή ενθουσιάζει και κρατάει το ενδιαφέρον του θεατή αμφιταλαντέυοντάς τον, μεταξύ του ταχυδακτυλουργισμού που έχει φυσική εξήγηση, και της πραγματικής μαγείας που ερμηνεύεται μεταφυσικά. Προκαλώντας στο κοινό ερωτήματα όπως:

-Πρόκειται για ταλαντούχο ταχυδακτυλουργό?
-Για απατεώνα?
-Ή για πραγματικό μάγο.. ?

Μην ανησυχείτε γιατί το φινάλε απαντάει στα ερωτήματα που προκαλεί η ταινία και σας αποζημιώνει με τον καλύτερο τρόπο!

This is.. magic…

Δεν υπάρχουν σχόλια: