Η φωτογραφία μου
"Καλωσορίσατε στο Cine...σθημα, ένα ιστολόγιο με θέμα το σινεμά που εστιάζει στην Cine...σθηματική πλευρά της 7ης. Εδώ θα βρείτε τις κριτικές μου για ταινίες που παρακολούθησα στις σκοτεινές αίθουσες και άλλα άρθρα μου που σχετίζονται με τον κινηματογράφο. Μια κριτική είναι η υποκειμενική άποψη κάποιου για μια ταινία και δεν αποτελεί ασφαλή οδηγό για κάθε υποψήφιο θεατή. Δεν υπάρχουν καλές και κακές ταινίες, υπάρχουν μόνο αυτές που μας αρέσουν και εκείνες που δεν μας αρέσουν. Η βαθμολογία βγαίνει από ειδικό πρόγραμμα ανά μισό αστέρι, το άριστα αποτελούν τα 5 αστέρια".
Καλή σας ανάγνωση.. / ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ: e-mail: CineS8HMA@yahoo.gr

Η Cine...σθηματική πλευρά της 7ης..

Η Cine...σθηματική πλευρά της 7ης..

02 Ιανουαρίου 2011

κριτική: Ο ΣΚΟΤΕΙΝΟΣ ΙΠΠΟΤΗΣ (THE DARK NIGHT) [***]


Με 8 υποψηφιότητες για τα όσκαρ του 2009
'Β Ανδρικού, Καλιτεχνικής διεύθηνσης, Μοντάζ, Φωτογραφίας, Μοντάζ ήχου, Μίξης ήχου, Οπτικών εφέ, Μακιγιάζ.

[πρεμιέρα: 17/07/08]

Επιστημονικής Φαντασίας / Σκηνοθεσία: Κρίστοφερ Νόλαν / Πρωταγωνιστούν: Κρίστιαν Μπέιλ, Χιθ Λέτζερ, Μάικλ Κέιν, Μόργκαν Φρίμαν Ααρον Έκχαρτ, Μάγκι Τζίλενχαλ / Διάρκεια: 145’ λεπτά

Υπόθεση: Ο σκοτεινός Ιππότης καλείται να αντιμετωπίσει έναν εκκεντρικό εγκληματία, στην πορεία όμως διαπιστώνει ότι έχει να αντιμετωπίσει και την οργή του κόσμου, εκείνων που κάποτε τον θαύμαζαν.


Τελικά οι σούπερ ήρωες δεν «πεθαίνουν» ποτέ και αναβιώνουν μέσα από τα σίκουελ, το ίδιο συμβαίνει και με τον Μπάτμαν. Ο Κρίστοφερ Νόλαν από το 2005 είχε τραβήξει ένα χαρτί από την τράπουλά του (δεν ήταν Άσσος) και μας το παρουσίασε στην τελευταία σκηνή του προηγούμενου Μπάτμαν (Batman Begins-2005), το τραπουλόχαρτο αυτό είχε τη φιγούρα του Τζόκερ και ήταν η ένδειξη ότι το σίκουελ ήταν καθοδόν και μάλιστα με τον πιο δημοφιλή αντίπαλο του Μπάτμαν. Ο Τζόκερ επιστρέφει στις κινηματογραφικές αίθουσες μετά το 1989, όπου τότε τον υποδύθηκε ο Τζακ Νίκολσον.

Ο Μπάτμαν αντιμετωπίζει για άλλη μια φορά έναν από τους πιο σημαντικούς και δύσκολους αντιπάλους του. Δύσκολος γιατί δεν ακολουθεί καθόλου κανόνες, για αυτόν όλα είναι αυθόρμητα χωρίς την συμβολή κανενός σχεδίου. Και όταν πολεμάς κάτι που δεν έχει σχέδιο, είναι δύσκολο να προβλέψεις την επόμενη κίνηση, είναι σαν να παίζεις σκάκι με κάποιον που δεν ενδιαφέρεται να κερδίσει, μπορεί να κάνει οποιαδήποτε κίνηση! Ο Κρίστοφερ Νόλαν επικεντρώνει την ταινία στον Τζόκερ, θα μπορούσαμε να βαφτίσουμε ως πρωταγωνιστή τον Τζόκερ και όχι τον Μπάτμαν. Χρονικά ο ρόλος του ήταν σχεδόν ίσος με αυτόν του Κρίστιν Μπέιλ (Μπάτμαν). Αλλά ο εκρηκτικός και εκκεντρικός του χαρακτήρας επισκιάζει τον Μπάτμαν. Αυτός ήταν και ο στόχος του σκηνοθέτη, να γνωρίσει καλά ο θεατής τον Τζόκερ, άλλωστε τον Μπάτμαν τον γνώρισε από το προηγούμενο μέρος όπου σχολαστικά παρουσιάστηκε ο άνθρωπος κάτω από τη μάσκα και όλο το χτίσιμο του ήρωα. Εδώ «κουμάντο» κάνει ο Τζόκερ, μεταφορικά αλλά ίσως και κυριολεκτικά!

Η σκηνοθεσία ήταν προσεγμένη αλλά όχι όσο στο Batman Begins, κάνοντας χρήση εκπτωτικού κουπονιού στα εντυπωσιακά πλάνα. Τα οπτικά εφέ εφάμιλλα του πρίκουελ, δικαιολογώντας την φετινή τους υποψηφιότητα για όσκαρ. Το σενάριο ήταν δεμένο και ραμμένο πάνω στον Τζόκερ και μας κράτησε αμείωτο το ενδιαφέρον μέχρι το φινάλε. Οι διάλογοι του Χιθ Λέτζερ (Τζόκερ) ήταν απολαυστικοί και ρητορικοί μέσα από τους δικούς τους «ηθικολογικούς κανόνες». Όσον αφορά τις ερμηνείες, πιστεύω ότι ο πληθυντικός είναι πλεονασμός, "δεν υπήρχαν" ερμηνείες αλλά ερμηνεία, αυτή του Χιθ Λέτζερ, άρα ενικός! Και αυτό δεν το λέω μειονεκτικά για τους υπόλοιπους απλά η ερμηνεία του ήταν τόσο εκρηκτική και παθιασμένη που δεν άφηνε και πολλά περιθώρια να φανούν οι υπόλοιποι. Ο θεατής ανάμενε με περισσότερο ενδιαφέρον την παρουσία του Τζόκερ παρά του κεντρικού ήρωα. Κάποιοι ίσως σκεφτούν ότι η Χρυσή Σφαίρα του Χιθ Λέτζερ και η υποψηφιότητα του για όσκαρ Β αντρικού, επηρεάστηκε από τον αιφνίδιο θάνατο του 29χρονου ηθοποιού. Σίγουρα το γεγονός αυτό κέντρισε το ενδιαφέρον μέσω της λύπης, μιας και έφυγε ένας νέος άνθρωπος. Αλλά η ερμηνεία του ήταν πραγματικά τόσο «ζωντανή» που θα ήταν αδικία για την μνήμη του να την συνδέσουμε με το «θάνατό» του. Πέθανε λίγο μετά την ολοκλήρωση των γυρισμάτων της εν λόγου ταινίας. Βρέθηκε νεκρός στο διαμέρισμά του κρατώντας κάποια φάρμακα. Ακούγεται ότι είχε κάποιο είδος μελαγχολίας. Το φετινό όσκαρ θα το πάρει 100% παρόλο που δεν θα μπορέσει να το παραλάβει ο ίδιος!

Θα ήθελα να αναφερθώ σε κάποιους διαλόγους του Τζόκερ. Μέσα από αυτούς προσπάθησε ο σκηνοθέτης να περάσει στον θεατή τον πολύπλοκο και ιδιόρρυθμο χαρακτήρα του Τζόκερ. Χαρακτηριστικός ήταν ο διάλογος του με τον Ντεντ στο νοσοκομείο και αυτός με τον Μάτμαν στο κρατητήριο.

Κάτι που συναντάμε συχνά στις ταινίες είναι τα «κρυμμένα» διαφημιστικά μηνύματα εταιρειών, κάτι αντίστοιχο έγινε κι εδώ. Σε κάποιο πλάνο παρουσιάστηκε ένα κινητό, ήταν το νέο κινητό που απέκτησε ο Μπάτμαν μαζί με το νέο του εξοπλισμό, ένα νέο μοντέλο της Nokia (δεν λέω ποιο για να μην κάνω κι εγώ διαφήμιση).

Πλησιάζοντας στο φινάλε της κριτικής μου θα αναφέρω μία πολύ σημαντική και φιλοσοφική ατάκα που είπε ο κεντρικός μας ήρωας στο φινάλε, αυτή η ατάκα βρίσκει εφαρμογή σε πολλές περιπτώσεις της ζωής μας και δηλώνει τον τρόπο με τον οποίο ο κεντρικός μας ήρωας νίκησε τον Τζόκερ, ή τουλάχιστον προσπάθησε να τον νικήσει: «Μερικές φορές η αλήθεια δεν είναι αρκετή, μερικές φορές οι άνθρωποι δικαιούνται κάτι παραπάνω, μερικές φορές αξίζει να ανταμείβεται η πίστη τους».

Συνήθως λέμε ότι η κατάληξη του κακού ήρωα στις ταινίες είναι πάντα κλισέ, μονό που εδώ τα πράγματα για τον κακό μας ήρωα ήταν λίγο διαφορετικά, αλλά δεν ήταν τόσο διαφορετικά στην πραγματική του ζωή. Αντίο Τζόκερ!



Προσοχή: Καλό θα ήταν όσα ακολουθούν να μην τα διαβάσουν όσοι δεν έχουν δει την ταινία και πρόκειται να την παρακολουθήσουν



Ακολουθούν δύο πολύ σημαντικοί διάλογοι από την ταινία.

Ο Τζόκερ μιλάει στον Ντεντ στο νοσοκομείο:

-Σου φαίνομαι άνθρωπος που καταστρώνω σχέδια?
Ξέρεις τι είμαι? Ένα σκυλί που κυνηγάει αυτοκίνητα, και να έπιανα ένα δεν θα ήξερα τι να το κάνω!
Ότι κάνω το κάνω αυθόρμητα, η μαφία κάνει σχέδια, οι μπάτσοι κάνουν σχέδια..
Ξέρεις όλοι αυτοί είναι μηχανογράφοι, με σκευωρίες θέλουν να ελέγξουν τον κόσμο τους.
Εγώ δεν είμαι μηχανογράφος, αλλά προσπαθώ να δείξω σε αυτούς πόσο θλιβερές είναι οι προσπάθειές τους να ελέγξουν τα πράγματα, έτσι όταν λέω ότι δεν είχα τίποτα προσωπικό με εσάς τους δύο, να ξέρεις ότι λέω την αλήθεια.

Ο Τζόκερ μηλάει με τον Μπάτμαν στο κρατητήριο:

(Μπατμαν)
-Με ζήτησες εδώ είμαι.
(Τζόκερ)
-Ήθελα να δω πως θα αντιδράσεις και δεν με απογοήτευσες. Άφησες να πεθάνουν 5 άνθρωποι, μετά άφησες τον Τεντ να πάρει τη θέση σου, ακόμα και σε μένα ήταν απάνθρωπο!
(Μπατμαν)
Γιατί θες να με σκοτώσεις?
(Τζόκερ)
-Χαχαχα (ξεκαρδιστικό νευρικό γέλιο), δεν θέλω να σε σκοτώσω! Τι θα έκανα χωρίς εσένα? Θα λήστευα μαφιόζους? Όχι όχι!
Όχι, εσύ.. δίνεις νόημα στη ζωή μου!
(Μπάτμαν)
-Είσαι ένα σκουπίδι που σκοτώνει για λεφτά!
(Τζόκερ)
-Δεν μιλάς σαν κι αυτούς, δεν είσαι σαν κι αυτούς. Παρότι θα θελες να γίνεις. Για αυτούς είσαι ένα τέρας. Όπως κι εγώ. Τώρα σε χρειάζονται, αλλά όταν δεν θα σε έχουν ανάγκη, θα σε διώξουν σαν λεπρό. Βλέπεις ο κώδικας της ηθικής τους είναι σαν κακό αστείο. Τον ξεχνάνε στο πρώτο πρόβλημα που θα φανεί. Είναι καλοί μόνο όσο τους επιτρέπουν να είναι. Θα σου δείξω. Όταν η ζωή δυσκολέψει, τι θα κάνουν αυτοί οι πολιτισμένοι? Θα φάνε ο ένας τον άλλον, βλέπεις δεν είμαι τέρας, απλά είμαι μπροστά από την εποχή μου.